Az Egyesek jellemzése

2007.12.13. 22:32 [Raven]

Világkép:

A világ tökéletlen. Azért vagyok itt, hogy fejlesszem.


Típusszerkezet:

Harag és tökéletességre törekvés
Strukturális jellemzõk:
Harag
Kritikusság
Követelõzés
Dominancia
Tökéletességhajszolás
Túlzott irányítás
Önkritika
Fegyelmezettség


Gondolkodásának fõ jellemzői:

-A korrektség belsõ szabályai, melyek nagyon puritánok lehetnek. Állandó önkritikus gondolatok.
-Kötelezõ érvényű szükséglet annak végrehajtására, ami jónak látszik.
-Helyes cselekvés.
-Hit saját morális és etikai felsõbbrendűségükben. A "jobb" emberek. A felsõ 10%, aki mindent jól csinál.
-Nehezen ismerik fel az igazi szükségleteket, amelyek kívül esnek a "jóság" szabályain.
-Fejben összehasonlítják magukat a többiekkel. "Jobb vagy rosszabb vagyok-e náluk?" Aggódnak, hogy mások kritizálják õket. "Vajon elítélnek?"
-Döntésképtelenség, félelem a hibáktól.
-Jótevõ. A kielégítetlenség miatti harag áthelyezése "törvényes" külsõ célpontokra.
-A két én veszélye: az aggódó én, aki otthon él, és a játékos, aki az otthontól távol jön elõ.
-A hibákra speciálisan kihegyezett figyelem, amely vezethet
1) Túlzott kritikai erõhöz, és
2) A potenciális tökéletesség háttérben mindig jelenlevõ tudatához, amihez a hibákkal való tisztában levés felszíni megfigyelésként járul. "Gondold el, milyen tökéletes lehetne."



Kapcsolatok

Együttélés az Egyesekkel:

Emlékezz a részletekre. Az Egyesek részlettudatosak. Értékelik a kis gesztusokat: pontosság, nevek megjegyzése, odaillõ bemutatkozás.
Beszélj tiszteletteljesen. Senkit ne nézz hülyének. Kérj engedélyt.
Jutalmazd a takarékosságot, erõfeszítést, megbízhatóságot. Ne várj cserébe semmit.
Fejleszd személyiséged. Tűzz ki célokat. Ne dicsekedj.
Ismerd be a hibát azonnal. Ez megelõzi a sértõdést.
Hozz újdonságot és mókát a kapcsolatba. Az Egyesek ismétlik, amit már ismernek.
Kerüld el a hatalmi harcot. Az Egyeseknek igazuk kell, hogy legyen. Az igazságnak legalább két útja van.
Tartsd fenn saját érdeklõdési körödet. Az Egyesek órákig dolgoznak a magukén.
A humor sokat segít. Az aggódás eloszlik a gyengéd humortól.
Tökéletes kapcsolat. "Mi a felelõsségünk?" "Mit tanulunk?" "Mit jelent a jó kapcsolat?" Kapcsolati etika felülvizsgálata. Felégetett föld taktika. Ha a kapcsolatnak van egy negatív része, az Egyes mindjárt szakítani akar. A kapcsolat vagy fekete, vagy fehér.
Ha egyszer elkötelezték magukat, ahhoz ragaszkodnak. Nagyon lojálisak. Értékelik a családot.
Bűntudat. A jókedv idegességet jelez: ha jól érezzük magunkat, becsap a villám.

Egyes a munkában:

Szereti a világos terveket, idõbeosztásokat. A kiskapuk traumát okoznak.
Praktikus. Az absztrakt megközelítést gyakorlati lépésekre bontja.
Figyel a részletekre.
Sok energiát fecsérelhet a részletekre.
Az etikus karakter bizonyítékát keresi: fegyelem, modor, megjelenés, tisztelet.
Inkább tesz, mint érez. A munkára koncentrál, nem a munkakapcsolatokra.
Tudatában van egy program kritikus pontjainak, de kerüli a széleskörű megoldásokat: túl sok helyet adnak a hibázásra.
Biztonságérzet formális szerepben. Tisztelni akarja a hierarchiát, a tekintélyt.
Tisztában van az életrajzokkal, értékelésekkel. "Jó embereknek jó múltja van."
A munka önmagáért vonzza. Örül a jól végzett munkának.
A jó ügyért, jó vezetõért, kompetens csapatért dolgozik.
Összehasonlítja az erõfeszítéseket. "Ha én dolgozom, õk is. Ha én nem, õk sem."
Feljegyzést vezet arról, ki cselekszik jól, ki nem. Megvédi azokat, akiknek "igaza van", haragtartó azokkal, akiknek nincs.
Személyes elhivatottság a jó ügyek irát, mint látszat. "Tiszteletet és különleges bánásmódot érdemlek, mert jó ügyért dolgozom."
Jutalmat vár erõfeszítéseiért és kompetenciájáért, de nem kéri. A sértettségét apró dolgokra foghatja. Megbántottságát kritizálásban éli ki.
Nehéznek találja átruházni a felelõsséget. Aggódik, hogy más is olyan jól végzi-e a munkáját.
Nem hagyja magát zavarni mások hibái miatt. Elvonul, míg a probléma meg nem oldódik.
Fél, hogy rossz lesz. Hajlamos a hatalmi harcra és vitába bocsátkozik arról, kinek van igaza.
Elutasítja, ha hibáztatják. "Oka volt, " "Nem az én hibám volt."
Kerüli a veszélyt. A kockázat tévedéshez vezet. Ha kétségei vannak, vár. Nem játszik szerencsejátékot.
Erõs képviseletet ad azoknak, akik hátrányban vannak vagy fejlõdnek személyes erõfeszítés árán.



Segítség:

Vedd észre, ha erõlteted a gondolkodást vagy cselekvést. Tervezz be szabadidõt a valódi igényeid számára.
Kérdõjelezd meg a szigorú belsõ szabványt. Kérdõjelezd meg a szabályokat. Nyugodj bele a megfelelésbe a tökéletesség hajszolása helyett.
Kerüld el a tisztánlátás önpusztításba fordulását. "Hogy tévedhettem ekkorát?"
Ellenõrizd a valóságot. Ha úgy érzed, valakik elítélnek, beszéld meg velük.
Szerezz adatokat, hogy meggátold a fölösleges aggódást.
Vedd észre, mikor "az egyetlen helyes út" behatárolja a lehetõségeket.
Tanulj meg figyelni mások értékrendjének helyességére.
Koncentrálj a megbocsátásra. "Az akkor volt, most most van."
Tanulj meg örömet kérni és kapni.
Kérdõjelezd meg a különbséget a "kell" és az "akarom" között.
Használd sértettséged ("ez nem fair", megússzák") igényeid kiderítéséhez.
Ismerd fel haragos jeleit: az álmosolyt, udvarias szavakat kritikus hangsúllyal, a test merevségét.
Töltsd a hétvégét messzebb. Az Egyes otthon nem tud lazítani.



Változás:

Most elengedem...

magam és mások lehetetlen szabályokhoz való igazítását.
félelmemet az ellenõrzés elvesztésétõl és az irraconalitástól.
az elutasítástól való félelmemet.
ellentmondásaim meg nem látását.
viselkedésem magyarázását.
az olyan dolgokkal való foglalkzást, amelyeken nem tudok változtatni.
minden keserűséget és a világban való csalódást.
azt az érzést, hogy mások értékrendje és hite fenyeget engem.
azt a hitet, hogy mások felett állok.
az igyekezetet, hogy minden(ki)t tökéletesre faragjak.
saját magam érzelmi és fizikai elhanyagolását.
a dühöt, türelmetlenséget és hirtelenséget.
érzéseim és testem elutasítását.
azt, hogy hagyom a rend- és hatékonyságvágyam eluralkodni az életemen.
az automatikus hibakeresést.
az érzést, hogy mindent nekem kell megjavítani.

Most elfogadom...

hogy megengedhetem magamnak a lazítást, az élet élvezetét.
hogy a legjobb, amit elérhetek, az elég jó.
hogy hálás vagyok másoknak, mert tanulhatok tõlük.
hogy követhetek el hibákat önutálat nélkül.
hogy jogom van az érzéseimhez.
hogy másokat gyengéd tisztelettel kezelek.
hogy gyengéd és megbocsátó vagyok magammal.
hogy együttérző vagyok és megbocsátok másoknak.
hogy az élet szép, és csodás dolgokkal van tele.



Használati utasítás:

Az Egyesek realisták, lelkiismeretesek és elvhűek. Azért küzdenek, hogy magas ideáljaikat elérhessék.

Hogy jöjj ki velem

Vállald magadért a felelõsséget, hogy ne nekem kelljen azt is.
Ismerd el az eredményeimet.
Kemény vagyok magammal. Erõsíts meg abban, hogy jó vagyok, ahogy vagyok.
Mondd, hogy értékeled a tanácsaimat.
Légy fair és figyelmes, mint én.
Kérj bocsánatot, ha meggondolatlan voltál. Ez segít megbocsátanom.
Gyengéden késztess lazításra és önmagam kinevetésére, de elõbb hallgasd meg az aggályaimat.

Mit szeretek az Egyességben

fegyelmezett vagyok, és sokat tudok teljesíteni
keményen dolgozom, hogy jobb legyen a világ
magas elvárásaim vannak, nem mentegetõzöm
megbízható, felelõsségteljes és elkötelezett vagyok mindenben
alkalmas vagyok a tények összerakására, megértésére, bölcs megoldások kivitelezésére
önmagamhoz képest a legjobb vagyok és másokból is a legjobbat hozom ki

Miért nehéz Egyesnek lenni

csalódom másokban és magamban, ha nem teljesülnek az elvárásaim
túlterhelést érzek a sok felelõsségtõl
úgy gondolom, hogy semmit se csinálok elég jól
nem értékelik, amit az emberekért teszek
feldúlt vagyok, mert mások nem igyekeznek annyira, mint én
megszállottja vagyok annak, mit kellene épp tennem, vagy mit tettem ezelõtt
feszült vagyok, ideges, és mindent túl komolyan veszek

Az Egyes gyerekek gyakran

kritizálják magukat, hogy mások kritikáját elkerüljék
tartózkodnak a cselekvéstõl, míg minden tökéletesnek nem látszik
a szülõk és tanárok elvárásai szerinti életre koncentrálnak
nagyon felelõsségteljesek; felvállalhatják a szülõ szerepét
elfojtják negatív érzelmeiket ("a jó gyerek nem mérges")

Az Egyes szülõk

gyerekeiket felelõsségre és erõs morális értékrend befogadására nevelik
figyelmesek és tisztességesek
erõsen fegyelmeznek


Típuskapcsolatok

Személyiségazonosítás

Mit akarok legjobban?
Hogy morálisan jó legyek, hogy fejlesszem magam: így senki ne mondhassa, hogy nem vagyok jó.

Mi a legfontosabb nekem?
Hogy az emberek úgy viselkedjenek, ahogy kell.

Mi a legrosszabb, ami velem történhet?
Hogy morálisan rossz leszek; hibázni a saját szememben.

Hogy látom magam egy jó napon?
Magas elvekkel rendelkezõ ember vagyok - logikus és rendezett.

A béke útja: az Egyes felnéz a Hetesre

Ha egy Egyes visszafogja magát, az egészséges Hetes örömteli energiáját nyeri el, valamint az egészséges Kettes törödését, az egészséges Négyes empátiáját, és az egészséges Kilences könnyedségét.

                                   Termelékeny vagyok. (7)
Türelmes vagyok. (9)     Elég jó vagyok. (1)         Szeretõ vagyok. (2)
                                   Megértõ vagyok. (4)

A viharok útja: az Egyes lenézi a Négyest

Ha egy Egyes túlzásba viszi magát, az egészségtelen Négyes irigységét, az egészségtelen Kettes büntetõ "segítségét", az egészségtelen Kilences passzivitását és az egészségtelen Hetes aggódását veszi át.

                                Ideges vagyok. (7)
Lusta vagyok. (9)     Igazságos vagyok. (1)     Büntetek. (2)
                                Sértõdött vagyok. (4)

A tanácsadó megközelítése

Igen, óriási energiával rendelkezel, amikor nem fárasztod ki magad a folytonos tökéletességre törekvéssel.
Igen, ha hagysz másokat önmaguknak lenni, nagyon jó ember leszel.
Igen, saját gyengeségeid elfogadása képessé tesz mások megértésére.
Igen, ha elfogadod magad és a világot olyannak, amilyen, könnyebben meg tudod változtatni.
Igen, ha elfogadod magad elég jónak, közelebb kerülsz másokhoz, mert az számít, önmagadnak elég jó vagy-e.



Ösztönvariánsok

Önfenntartó Egyes: "Aggódó és ideges"

Alig múlik el perc aggódás nélkül: anyagi helyzet, biztonságos állás, a világ helyzete, vagy egyszerűen, hogy mit vegyek vacsorára.
A napirendváltozás idegesít.
Évekig egy rossz állásban maradhatok, hogy kikerüljem a feszültséget, amit egy új keresése okozna.
Úgy érzem, egyetlen hiba mindent elronthat.
Elõre pontosítok minden részletet, hogy kontroll alatt tartsam az életemet. Ha abbahagyom a magam miatti aggódást, szeretteim miatt kezdek el félni.
Sokszor elképzelem, hogy valaki figyel és értékeli minden mozdulatomat.
Gyakran hasonítom magam másokhoz, kijavítom magam, bocsánatot kérek, vagy úgy érzem, bocsánatot kellene kérnem.
Néha nem teszek semmit, annyira félek a hibáktól.

Szexuális Egyes: "Bizonytalan és önzõ"

Hajlamos vagyok birtokló lenni.
Aggódom, hogy elhagynak egy jobb képű vagy tökéletesebb emberért.
Mániákusan összehasonlítgatom magam másokkal.
Ha a partnerem vagy barátom másra jó megjegyzést tesz, mint "de jó szakács!", mérges leszek, mert úgy értem, hogy engem nem tart olyan jó szakácsnak.
Szégyenkezem és bizonytalan vagyok, ha forró haragot vagy féltékenységet érzek. Ilyenkor hajlamos vagyok túl optimistán viselkedni, hogy ezt elfedjem.
Kiakadok, ha olyan kap tiszteletet, aki nem érdemli meg, vagy elõléptetik, vagy ha valakinek nem kell annyit aggódnia, mint nekem, hogy megéljen.
Szeretem az intim kapcsolatok intenzitását.
Megpróbálom rávenni partneremet, hogy tejlesítse magas elvárásaimat, hogy ezzel õt és közös életünket jobbá tegyem.

Szociális Egyes: "Alkalmazkodóképes vagy nem"

Néha olyan erõteljesen védem az álláspontom, hogy végleg összeveszek másokkal.
Vannak helyzetek, aikor annyira szeretnék megváltoztatni valakit, de inkább csendben maradok, minthogy veszekedjek.
Mondták már, hogy csökönyös vagyok, de nem látom, mi oka lenne nézeteimet megváltoztatnom.
Hiszek az együttműködésben, de nem olyannal, akinek az elvei ellentétben állnak az enyémekkel.
Ha az emberek nem tejlesítenek úgy, ahogy akarom, úgy érzem, meg kell javítanom õket.
Vonzanak a nézeteimet osztó csoportok, de gyakran túldolgozom magam bennük, mert a többiek nem olyan szorgalmasak, mint én. Ilyenkor megsértõdöm és elmegyek.



Jellemzők:

Gyerekkori eredet: elválás az apafigurától
Alapfélelem: az elutasítástól
Alapvágy: helyesnek lenni
Egészséges önértékelés: "Ésszerű vagyok."
Jellemzõ csábítás: túl elkötelezettnek lenni.
Jellemzõ bűn: öntelt harag
Jellemzõ erény: bölcsesség
Rejtett kifogás: Az idõ legnagyobb részében igazam van, és a világ jobb lenne, ha az emberek azt tennék, amit mondok.
Védekezés: elfojtás, reakcióképzés, eltávolítás

Különleges adottság: az egyensúly és teljesség víziója
Öndefiníció: "Jó vagyok. Szorgalmas vagyok."
Árnyékprobléma: harag
Visszautasított elem: a harag direkt kifejezése
Függőség: tökéletesség
Szükséges erő: szerénység, megnyugvás
Védekezés: reakció kidolgozása
Pszichológiai zavar: kompulzív személyiség
Beszédstílus: prédikáció
Fõ gondok:
Durva belsõ szabályzat.
A saját szükségletek elismerésének nehézsége.
Összehasonlítgatás, aggódás a kritika miatt.
Mániákus aggódás esetleges rossz döntések miatt.
Öntörvényű haragáthelyezés "törvényesen elfogadott" célpontokra.
Hibákra való fokozott odafigyelés (ami miatt fejlõdik a kritikai érzék, sõt a humor is).
A merevség és érzékenység közötti konfliktus.
Fókusz:
Személyes hagngsúly az aggódáson.
Párkapcsolati hangsúly a féltékenységen.
Közösségi hangsúly a kompetencián és a keménységen.
Életfeladat:
Egy nyugodt testi-lelki állapot elérése saját kapacitáson belül. Ahogy a célokat eléri és a sértettség csökken, az együttérzés lehetségessé válik.

Csalás: Elszántság (Harag)
Pszeudo-csalás: tökéletlenség
Ellenszer: türelem.
Pszeudo-ellenszer: kemény munka.
A valóság illúziója: küzdelem
Önigazolás: "Rendet csinálok."
Időorientáció: a jelent formálni
Problémák megközelítése: Függõ helyzet. "Kapcsolódom."
Élettel való kapcsolat: A csökkentés útja. "Az élet túlterhel."

Szólj hozzá!

Címkék: egyes

A bejegyzés trackback címe:

https://enneagram.blog.hu/api/trackback/id/tr34263264

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása